به گزارش حوزه سياسي باشگاه خبرنگاران، "آیتالله ناصر مکارم شیرازی" يكي از مراجع تقليد شيعيان با اشاره به برخی سخنان مطرح شده مبنی بر نوشیدن آب توسط فرد روزهدار در شرایط اضطرار گفت: در دهان برخی انداختهاند اگر روزهدار زیاد تشنه شد میتوان آب خورده و روزه گرفت.
وی با تاکید بر اینکه نباید با دین مردم بازی شود تصریح کرد: میگویند روایتی در این زمینه وجود دارد؛ این روایت از نظر سند و دلالت زیرسئوال است و خلاف نظر اجمع علمای اسلام و ضرورت دین است.
آيتالله مكارم شيرازي افزود: اگر کسی مریض بود و توانایی نداشت اسلام اجازه میدهد روزه خود را افطار کرده و قضای آن را به جا آورد.
اين استاد حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: نمیتوان هم روزه دار بود و هم آب نوشید تمام مسلمانان این کار را نادرست میدانند؛ امیدوارم برخی افراد مراقب حرفهای خود باشند و نتیجه کار را بیان کنند و دعا میکنیم خداوند متعال همه را به راه راست هدایت بفرماید.
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در ایام ماه مبارك رمضان، به صورت روزانه توصیههای كاربردی رهبر انقلاب درباره نماز، قرآن و نهج البلاغه كه در بیاناتشان به آن پرداختهاند را به ترتیب در سه دهه ایام ماه مبارك رمضان منتشر میکند.
*** دل را به خدا پيوند بزنيد. راهش هم در شرع مقدس باز است؛ يك كار رمزآلود پيچيدهاى نيست. شما قلهى كوه را از پائين نگاه ميكنيد، مىبينيد كسانى آنجا هستند؛ اينجور نيست كه تصور كنيد اينها بال زدند رفتند آنجا؛ نه، اينها از همين مسيرى كه جلوى پاى شماست، جلو رفتند و به آنجا رسيدند. دچار توهم نشويم، خيال نكنيم كه با يك نوع حركت غيرعادى و غيرمعمولى ميتوان به آن قلهها رسيد؛ نه، آنهائى كه در آن قلهها مشاهده ميكنيد، از همين راهها عبور كردند. اين راهها چيست؟ در درجهى اول، ترك گناه. گفتنش آسان است، عملش سخت است؛ اما ناگزير است. دروغ نگفتن، خيانت نكردن، از لغزشهاى گوناگون جنسى و شهوانى پرهيز كردن، از گناهان پرهيز كردن؛ قدمِ مهمترينش اين است. بعد از ترك گناه، انجام واجبات، و از همهى واجبات مهمتر، نماز است. «و اعلم انّ كلّ شىء من عملك تبع لصلاتك»؛ همهى كار انسان تابع نماز است. نماز را به وقت بخوانيد، با توجه و با حضور قلب بخوانيد. ۱۳۸۹/۰۵/۳۱
*** مؤمن هيچ كار خيرى را هم از روى خجالت و حيا ترك نمىكند. به بعضيها مىگويند: آقا! چرا فلان جا نماز يا نافله يا نماز اوّل وقتتان را نخوانديد؟ مىگويند خجالت كشيديم! نه؛ از روى حيا، هيچ كار نيكى را ترك نكنيد. خواهند گفت متظاهر است؟ بگويند. خواهند گفت خودشيرينى مىكند؟ بگويند. اگر حرفى حقّ است و اگر كارى خوب است، آن را بهخاطر ملاحظه ديگران ترك نكنيد. ۱۳۷۸/۰۵/۰۸
*** كار كردن در يك كارگاه علمى، كارگاه آموزشى، مركز تحقيقات، فلان كلاس درس و فلان دانشگاه، هيچ منافاتى با اين ندارد كه انسان نمازش را اول وقت، با توجه و با احساس حضور در مقابل خداوند بجا آورد. اين، دل شما را شستشو ميدهد. شماها جوانيد و دلهاى شما نورانى است. ۱۳۸۵/۰۶/۲۵
*** در محيط دانشجويىِ جوان، پرداختن به معارف دينى، پرداختن به الگوهاى دينى، توسلات به پروردگار، توسلات به ائمه (عليهم السلام)، خواندن دعاى عرفه، برگزارى مراسم اعتكاف و خواندن نماز جماعت، بسيار خوب است. البته اين را هم عرض بكنم؛ در مراسم مذهبى به روح مراسم توجه كنيد؛ فقط صورت سازى نباشد؛ انسان شعرى بخواند، اشكى بگيرد يا بريزد. روح دعا و نماز عبارت است از ارتباط با خدا، آشنا شدن با خدا، بهره بردن از معنويت، پاكيزه كردن و پيراستن روح، و پالايش كردن ذهن از وسوسه ها. نماز را با توجه و اول وقت بخوانيد. تحجر بد است؛ فكر نكردن در لايه هاى زيرين ظواهر، عيب بزرگى است؛ مواظب باشيد به اين عيب دچار نشويد. ۱۳۸۴/۰۲/۱۹
*** شما ميتوانيد خودتان را متوجه به معانى مترقى و متعالى معنوى كنيد؛ اين را براى خودتان در نظر بگيريد. توجه به نماز، اهتمام به نماز، خيلى تأثير دارد. نماز را با توجه خواندن، اول وقت خواندن، با حضور قلب خواندن، با تمركز خواندن، خيلى خيلى اثر دارد. ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
غربیها با سه کلیدواژهی آزادی، دموکراسی، و حقوق بشر افکار عمومی را اداره میکردند. شرقیها با دو کلیدواژهی مبارزهی پرولتاریا با امپریالیسم و برابری. امام پنج کلیدواژهی قرآنی را در مقابل آن پنج کلیدواژه قرار دادند.
اصل «امامتمحوری» مهمترین کلیدواژه بود. سیستم امت-امامت حرف جهانشمول اسلامی بود که در عرصهی سیاست احیا شد.
ده سال هر کاری کردیم، یک رسانهی غربی پیدا شود که بگوید «امام خمینی»، نشد! همه میگفتند «آیتالله خمینی».
سال 59 به یکی از اساتید یهودی آلمان گفتم «استاد! چرا رسانههای شما نمیگویند امام خمینی؟». خندهای کرد و گفت «آخر ما بعضی چیزها را متوجه شدیم!». کیفاش را باز کرد و یک کتاب درآورد. ترجمهی آلمانی کتاب «ولایت فقیه» امام بود. گفت «آقای خمینی یک تئوری جهانی دارد. وقتی ما بگوییم "امام"، ایشان بین کشورهای دنیا شاخص میشود. چون کلمهی "امام" قابل ترجمه نیست. ولی وقتی بگوییم "رهبر"، این کلمه در فرهنگ غرب بار منفی دارد. دیگر ما ایشان را کنار استالین و موسیلینی و هیتلر قرار میدهیم. کلمهی "رهبر" به نفع ما و کلمهی "امام" به نفع آقای خمینی است. از طرف دیگر اگر ایشان یک جایگاه دینی دارد، ما به ایشان میگوییم "آیتالله"، اما "امام" یک بار معنوی دارد! از طرفی ایشان آن طور میشود امام امت اسلامی که مسلمانهای دنیا را دور خودش جمع بکند!». با این صراحت این را به من گفت...
اگرچه در همه حال بایست به یاد خدا بود و در همه لحظات می توان دعا کرد و از او حاجات خویش را طلب نمود اما برخی از زمان ها خداوند عنایت ویژه ای به بندگان خویش دارد.
در برخی از آموزه های دینی روزها و مکانهای خاصی برای دعا کردن عنوان شده است اما یکی از زمانهای مناسب برای دعاکردن نیمه های شب و سحرگاهان می باشد که خداوند به بندگان خویش توجه خاص می نماید
امام باقرعلیه السلام در این زمینه می فرمایند:
همانا خداوند عزوجل از میان بندگان مومنش ،بنده ای را دوست دارد که بسیار دعا کند ،پس بر شما باد به دعا کردن در سحر تا طلوع آفتاب ،زیرا هنگامی است که درهای آسمان در آن هنگام باز می شود و روزی ها تقسیم می شود و حاجت های بزرگ برآورده می شود (الکافی ج2 ص 478)
چه زیباست اکنون که در آستانه ورود به رمضان این ماه رحمت وبرکت قرار داریم در لحظات زیبای سحر به یاد هم باشیم و برای هم دعا کنیم .
اکثر انسانها ممکن است راه به خطا روند و فریب شیطان را خورده و گناهی را مرتکب شوند
در این بین برخی از انسانها دست به کارهایی می زنند که لازمه آن کسب اطلاعات کافی برای شروع آن می باشد.به عنوان مثال اگر فردی قصد تجارت دارد طبیعتا در کنار برنامه ریزی های اقتصادی باید به احکام تجارت از دیدگاه دینی و مذهبی توجه کند .
در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است که :
گناه عالم یکی است و گناه نادان دوتا
عالم فقط برای ارتکاب گناه عذاب می شود ولی نادان هم برای ارتکاب گناه و هم برای نیاموختن علم عذاب می شود
(میزان الحکمه ج8ص 3932)
با نگاهی ساده به اطرافمان ،نتیجه کسب دانش در هر حوزه ای را می توان دریافت به عنوان مثال در امور مادی فردی که بدون شناخت و مطالعه کافی مبادرت به کاری کند ضرر وزیان بیشتری متوجه اوست تا شخصی که جوانب کار را می سنجد واقدام می کند لذا در امور دینی هم افراد باید برای کسب دستورات دینی به کارشناسان دین مراجعه کنند و بر اساس تشخیص خود عمل ننمایند چراکه هم در این دنیا متضرر شده و هم در آن سرای.
وقتی کسی از مسیری می خواهد عبور کند که خطری او را تهدید می کند حتما خود را به وسایل ایمنی تجهیز می کند.
حالا اگر می خواهی دردنیا سعادتمند شوی و به فلاح و رستگاری برسی باید بدانی دشمنی قسم خورده برای گمراهی انسانها در کمین است که باید برای در امان ماندن از وسوسه های او خود را آماده نمود.در روایتی اینگونه وارد شده است:
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِیرَةِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ أَبِی زِیَادٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ لِأَصْحَابِهِ أَ لَا أُخْبِرُکُمْ بِشَیْءٍ إِنْ أَنْتُمْ فَعَلْتُمُوهُ تَبَاعَدَ الشَّیْطَانُ مِنْکُمْ کَمَا تَبَاعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ قَالُوا بَلَى قَالَ الصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَ الصَّدَقَةُ تَکْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِی اللَّهِ وَ الْمُوَازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصَّالِحِ یَقْطَعُ دَابِرَهُ وَ الِاسْتِغْفَارُ یَقْطَعُ وَتِینَهُ وَ لِکُلِّ شَیْءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّیَامُ.(1)
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله به اصحاب خود فرمود: آیا چیزى را به شما باز نگویم که اگر آن را بجا آورید، شیطان چنان از شما دور شود که مشرق از مغرب دور شده است؟ گفتند: بلى یا رسول الله، فرمود: روزه روى شیطان را سیاه میکند، و صدقه پشتش ( کمرش) را میشکند، و دوستى در راه خدا و تعاون (همکاری و مشارکت) بر انجام عمل صالح او را ریشه کن ( اعانت در کار خیر بیچاره اش ) میسازد، و استغفار رگ قلبش ( رگ گردنش) را قطع میکند. و هر چیزى را زکاتى است، و زکات بدنها روزه است.(2)
1- الکافی (ط - الإسلامیة) 4 /62 - مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول 16/198
2- من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر ؛ 2 /389
مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى 1 /260
بسته به اینکه چه خصلتی در انسان ملکه شده باشد، ادمی می تواند منشا خیر باشد یا شر.
برخی از خصایص نیکو به دلیل آنکه ریشه در فطرت آدمی دارند وقتی در وجود انسان ملکه شده باشد انجام آن سبب می شود تا هم خود انسان و هم دیگران با مشاهده آن احساس خرسندی نمایند ولذا وقتی ادمی به انجام کارهای زشت شهره باشد نمی توان از او انتظار اعمال شایسته و نیک داشت.
در روایتی که در زیر آمده ده خصلت نیکو را از ده نفری که به بدی شهره هستند نباید انتظار داشت.
امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند:
1- نباید از شخص متکبر،طمع در نیک نامی داشته باشد
2- نه شخص نیرنگ باز در بسیاری دوستان
3- نه بداخلاق در شرافت(وبزرگی و عزت)
4- نه بخیل در صله رحم
5- نه مسخره کننده مردم در دوستی صادقانه( با آنها )
6- نه کسی که مسایل فقهی کم می داند در قضاوت و دادگری
7- نه غیبت کننده در سلامتی از تعرض مردم
8- نه حسود در آسایش دل
9- نه کسی که برگناه کوچک خرده گیری می کند در آقایی(و سروری و محترم بودن نزد دیگران)
10- و نه مرد کم تجربه ای که رای خود را می پسندد در ریاست.
(بحار ج72ص189)
یکی از گناهانی که می تواند وزر و بال انسان شود و ناشی از عدم کنترل زبان می باشد، ناسزا گویی است. فحش و ناسزا علاوه بر اینکه سخنی زشت است که از دهان خارج می شود حق الناسی است که تا روز قیامت وزر و بال گوینده آن است و کمتر کسی است که بتواند از گوینده ناسزا راضی شود مگر انسانهای بردبار.
برخی از افراد بد دهان نیز در اطراف خود می بینیم که حرف عادیشان فحش و ناسزا شده و خدا نکند کاری برخلاف میل آنها انجام شود که در این زمان فحش و ناسزا را نثار زمین وزمان می کنند.
حضرت علی علیه السلام در خصوص انسانهایی با این ویژگی می فرمایند:
نادان ترین نادانها و یا کم عقل ترین کم عقلان کسی است که به سخن فحش شاداب است(غررالحکم حدیث3199)
این خصلت افراد ،آنها را به انسانهایی حقیر و منزوی تبدیل می کند و در سرای آخرت نیز روی خوشی را نمی بینند و باید پاسخگوی فحاشی های خود باشند
حسینعلی پورافضلی: رنگها می توانند از راههای گوناگونی بر روح ، جسم و روان آدمی تأثیر بگذارند . رنگ لباس، رنگ غذا، رنگ کفش، رنگ مناظر طبیعت و... از این جمله اند که در طب اسلامی به آنها اشاره شده است. حقیقت آن است که دانش روز برای رنگ درمانی حساب ویژه ای باز کرده است. موضوعی که در طب اسلامی مسبوق به سابقه بوده و ائمه علیهم السلام خواص متفاوتی برای رنگها ذکر کرده اند. در طب اسلامی اعتقاد بر این است که هر یک از رنگها دارای طیفی خاص است که با ردیفی از طول موجها ارتباط دارد. حضرت علی(ع) در «نهج البلاغه» به آنها اشاره نموده است و در آیات و روایات توصیه هایی در به کارگیری صحیح از آنها آمده است...
گرچه فواید روزه داری بر کسی پوشیده نیست. به خاطر تقارن این ایام با روزهای گرم و بلند تابستان لازم است تا نکاتی درباره تغذیه مدنظر قرار گیرد.
یکی از مهمترین نکات برای حفظ سلامتی، تنوع در مصرف گروههای اصلی غذایی است. تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزیها، بخش زیادی از رژیم غذایی شخص را در برگیرد. البته همراه با مصرف مواد غذایی، آب را فراموش نکنید. مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی کافی نیست، بلکه در کنار آنها باید از سبزیها، سالاد، آب و حبوبات استفاده کرد تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت، مصرف زیاد غذاهای پروتئینی سبب تشنگی میشود. در خصوص کودکان و نوجوانانی که برای اولین بار روزه میگیرند، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب میوه هایی مثل هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف کنند...